روز جهانی انیمیشن! خاطرات کودکی ما و هم ذات پنداری با شخصیت های کارتونی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


روز جهانی انیمیشن! خاطرات کودکی ما و هم ذات پنداری با شخصیت های کارتونی

روز جهانی انیمیشن! خاطرات کودکی ما و هم ذات پنداری با شخصیت های کارتونی

بیست و هشتم اکتبر روز جهانی انیمیشنه و به مناسبت این روز میخواهیم نگاهی به این موضوع جذاب داشته باشیم.
انیمیشن که توی واژگان فارسی به پویا نمایی شناخته می شه تاریخچه بسیار طولانی داره.
این روز جهانی در حدود ۲۰ سال پیش توسط انجمن بین المللی انیمیشن انتخاب شد و دلیل این انتخاب به نمایش گذاشته شدن اولین انیمیشن در همین روز در سال ۱۸۹۲ در شهر پاریس و موزه گروین توسط امیل رینو بوده.

 

 

برادران لومیر

 

جایی که استفاده از تصاویر بی جان و نمایش متوالی اون باعث خلق یکی از ماندگارترین آثار شد.
هر چند بعد از چند سال کمپانی مشهور برادران لومیر که خالق آثار ارزشمندی بودند، نخستین سازنده رو به مرز ورشکستگی رسوندند ولی این روز برای همیشه توی تاریخ این صنعت به ثبت رسید.

 

 

ایرانیان نخستین پدید آورندگان انیمیشن

تا حالا فکر کردید که نخستین بار چه کسی چنین ایده‌ای رو تجسم کرد و به تصویر کشید؟ حالا که بحث این صنعت به ظاهر امروزی به میان اومد نمیشه به تاریخ غنی انیمیشن تو ایران اشاره نکنیم.
سفالینه کشف شده در شهر سوخته که توی موزه ایران باستان نگهداری می‌شه یکی از آثار حیرت آور تاریخ بشریت و تلاش در جهت ایده پردازی و ایجاد حرکت در نقاشیه!

انیمیشن سفالینه

در این تصویر حرکت یک بز به سمت درخت و تکرار اون در ۵ تصویر متوالی و خوردن برگ‌های اون، شاید قدیمی ترین ایده در انیمیشن باشه. این سفالینه از گوری ۵۰۰۰ ساله در سیستان امروزی کشف شده.

 

چه خاطراتی! یادش بخیر…

اما انیمیشن یا به گفتاری کارتون‌ها، بخشی از خاطرات زندگی مردم محسوب میشه. امروزه این صنعت فقط به کودکان و نوجوانان اختصاص پیدا نمی کنه و بسیاری از بزرگسالان رو هم جذب خودش کرده.

 

خاطرات کودکی

 

جذابیت انیمیشن و خاطره انگیز شدنش، از اونجا بیشتر می شه که با استفاده از تصاویر متحرک و با در نظر گرفتن شخصیت‌های واقعی یا خیالی این امکان به وجود میاد تا یک داستان با تلفیق موسیقی به صورت همیشگی ثبت در خاطرات فرد بشه.

 

شما جذاب ترین انیمیشنی که یادتونه کدومه؟

ممکنه یک موسیقی مثل بچه های مدرسه والت با اون شخصیت‌های جالب از انریکوی با شخصیت تا فرانچی بدجنس و شرور و یا آقای پربونی به عنوان یک معلم در خاطر شما شکل گرفته باشه. یا شاید هم ذات پنداری شما با آنت، لوسین و دنی در بچه‌های کوه آلپ و داستانش به مراتب بیشتر باشه. کارتون فوتبالیست‌ها خیلی‌ها رو علاقه‌مند به این رشته ورزشی کرد و حتی دهکده حیوانات با میشا و ناتاشا و یا پسر شجاع که با حیوانات شخصیت پردازی شدند، بخشی از زندگی همه ما رو در بر می‌گیرن.

 

به نظر من پلنگ صورتی بهترینه!

از محبوب ترین و شناخته شده ترین آثار انیمیشن می‌تونم به میکی موس، گربه سیلوستر، سوپرمن، تام و جری، پلنگ صورتی، سیمپسون ها، پینوکیو، تن تن و بسیاری دیگه اشاره کنم که هر کدام از آنها، ساعت های زیادی مردم را به خودشون سرگرم کرده‌اند.

 

پلنگ صورتی

 

در صدر تولید کنندگان این محصول، آمریکا با اختلاف بسیار زیادی قرار گرفته و پس از اون، ژاپن، فرانسه، انگلیس، کانادا و آلمان قرار گرفته‌اند. در این بین ژاپنی ها تلاش کرده اند تا با ساخت موضوعات هیجانی و شکل نوین موضوع، بزرگسالان را هم درگیر این سرگرمی کنند. از جذاب‌ترین محصول این کشور می‌تونم بگم: فوتبالیست‌ها!
از اولین نمونه‌های ایرانی هم میشه به ملانصرالدین ساخته مرحوم اسفندیار احمدیه پرداخت که در حدود 70 سال پیش تولید و عرضه شد. از دیگر انیمیشن های معروف تاریخ ایران اشاره میکنم به پهلوانان، شکرستان و وقتی بابا کوچک بود.

 

انیمیشن شکرستان

 

در حال حاضر هم بسیاری از کشورها بیشترین بهره را از این صنعت می‌برند و تلاش می‌کنند علاوه بر نمایش اونها، گردشگران بسیاری رو به این شیوه جذب کنند که شاید سرآمد اونها دیسنی لندها باشند که با نمایش کارتون های والت دیسنی به بازدید کنندگان این امکان رو می‌دن که علاوه بر داشتن تفریحات و سرگرمی، از دیدن نمایش شخصیت های کارتونی هم لذت ببرند.
در سفر به شهر پاریس این امکانو دارید تا بتونید از این جاذبه سرگرم کننده لذت ببرید.
آژانس مسافرتی ققنوس این روز رو به همه تولید کنندگان (انیماتور) و علاقه‌مندان به این صنعت پرمخاطب تبریک عرض می‌کنه و امیدواریم در سفرهای ققنوس بتونیم بخشی از این صنعت در کشورهای مختلف رو، به  نمایش مخاطبین بگذاریم.

 

ققنوس را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

آدرس کانال تلگرام: Ghoghnos_Agency

آدرس اینستاگرام: GhoghnosTravelAgency

آدرس توییتر: Ghoghnos_Agency

آدرس یوتیوب: Ghoghnos_Agency

آدرس آپارات: GhoghnosTravelAgency

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.