چرا اصفهان نصف جهان است؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


چرا اصفهان نصف جهان است؟

چرا اصفهان نصف جهان است؟

برخی شهرها و استان‌های کشور فارغ از قومیت یا زبان مردمان ساکن آن‌ها، در میان تمام ایرانیان محبوب و دوست‌داشتنی هستند. فرقی نمی‌کند اهل کدام خطه این سرزمین باشید، همیشه علاقه‌مند به سفر به برخی جاذبه‌های توریستی ازجمله تخت جمشید، هگمتانه، آستان قدس رضوی، جنگل‌های هیرکانی یا سواحل خلیج‌فارس خواهید بود. اما در میان تمام استان‌ها، قطعاً یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان «نصف جهان» یعنی اصفهان است.
اگر علاقه‌مند به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هستید و یا به دنبال طبیعت بکر کویری ایران می‌گردید، و یا حتی در جست‌وجوی خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی و آداب‌ورسوم ایران باستان به سر می‌برید، بی‌شک یکی از انتخاب‌های شما استان اصفهان خواهد بود. آثار معماری به‌جامانده از دوران صفویه، طبیعت نشئت گرفته از زاینده‌رود، آب‌وهوای اصفهان که طراوت و شادابی در آن موج می‌زند و وجود کاروانسراها و انواع هتل‌ اصفهان تصویر مشترکی از نصف جهان است که همه ما در ذهن داریم. اگر شما هم هوای اصفهان را در سر دارید، پس با ما همراه شوید تا گشت‌وگذاری در این استان پهناور داشته باشیم. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:
• اطلاعات کلی اصفهان
• خوراکی‌ها و سوغاتی‌های اصفهان
• جاذبه‌های دیدنی اصفهان
• محله‌های زیبای اصفهان

[ps2id id=’1′ target=”/]

اطلاعات کلی اصفهان

نخست با آب‌وهوای اصفهان شروع می‌کنیم. این استان به دلیل گستردگی جغرافیایی از شمال، جنوب، شرق و غرب با آب‌وهوای بسیار متنوعی روبه‌رو است. به‌طوری‌که آران و بیدگل و کاشان در شمال این استان آب‌وهوای معتدل و خنکی دارند، اما خور بیابانک و نائین به دلیل قرار گرفتن در منطقه کویری، میانگین هوای اصفهان را کمی بالا برده‌اند. آب‌وهوای اصفهان در بخش‌های جنوبی ازجمله شهرضا و سمیرم نیز کمی به مناطق جنوبی کشور نزدیک است. این گستردگی باعث شده تا بیشترین دما در تابستان 39 درجه و در زمستان کمترین دما به منفی 18 درجه سانتی‌گراد برسد، بنابراین بهتر است پیش از سفر به این سرزمین وضعیت آب‌وهوای اصفهان را از طریق هواشناسی چک کنید. باوجود تمام این شهرهای زیبا، اصفهان به دلیل مرکز استان آن یعنی شهر اصفهان به شهرت جهانی و ملی رسیده است و صدها جاذبه مختلف را می‌توان در این شهر یافت.

هتل اصفهان
هتل اصفهان

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر کاروانسراها، اقامت گاه‌ها و تعداد بی‌شماری هتل‌ است که ازجمله آن‌ها می‌توان به هتل زیبای عباسی با معماری سنتی و اصیل ایرانی که درعین‌حال یکی از لوکس‌ترین هتل‌ اصفهان است اشاره کرد. وجود اقامتگاه‌های بومگردی متعدد در این شهر با بافت قدیمی و کاروانسرای 450 ساله عباسی کوه پا اصفهان نیز از دیگر راه‌های اقامت در این شهر است که می‌تواند تجربه تکرار نشدی را برای شما رقم بزند.

[irp posts=”2529″ name=”یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت”]

[ps2id id=’2′ target=”/]

خوراکی‌ها و سوغاتی‌های اصفهان

اگر اهل خوراکی‌های لذیذ هستید در اصفهان می‌توانید انواع غذاهای سنتی ازجمله خورشت ماست، کباب حسینی و بریانی را پیدا کنید. بریانی اصفهان یکی از اصلی‌ترین غذاهای اصفهان است و همه مسافران برای حداقل یک‌بار باید بریانی اصفهان را تجربه کنند. وجود قهوه‌خانه‌های قدیمی، کافه‌ها و شربت خانه‌های سنتی نیز از دیگر لذت‌های سفر به نصف جهان است.
خرید سوغاتی و صنایع‌دستی اصفهان یکی دیگر از فعالیت‌های لذت بخشی است که می‌توانید در این شهر تجربه کنید و با خود یادگاری و ره‌آوردی از سفر داشته باشید. درست از لحظه رسیدن به اصفهان، چه از طریق زمینی، چه با قطار یا اتوبوس و چه از طریق فرودگاه اصفهان، با تعداد زیادی از مغازه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که انواع گز،‌ پولکی،‌ نبات، شیرینی، ظروف میناکاری، خاتم‌کاری، انواع پارچه‌های قلمکار، ظرف و گلدان کاشی را به‌عنوان صنایع‌دستی اصفهان و سوغات آن به شما پیشنهاد می‌کنند.

بریانی اصفهان یکی از اصلی‌ترین غذاهای اصفهان است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان حداقل برای یک‌بار آن را تجربه کنید.

[ps2id id=’3′ target=”/]

جاذبه‌های دیدنی اصفهان

اما برویم سراغ جاذبه‌های گردشگری این شهر. اگر بخواهید از نقاط دیدنی اصفهان بازدید داشته باشید با فهرست بلند و بالایی روبه‌رو خواهید بود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: میدان نقش‌جهان، کاخ چهل‌ستون، پل خواجو و سی‌وسه‌پل، تونل آکواریوم، باغ خزندگان و پرندگان ناژوان، موزه کلیسای وانک، بازار سنتی اصفهان، کاخ هشت‌بهشت، هتل عباسی و غیره.
کاخ چهل‌ستون یکی از آثار ارزشمند به‌جامانده از دوره صفوی است و لذت تماشای ابهت و عظمت ایران را می‌توان در جای‌جای محوطه این کاخ و به‌ویژه باغ سرسبز آن احساس کرد. سی‌وسه‌پل نیز یکی از معروف‌ترین بناهای به‌جامانده از این دوران است که در وقت غروب پر از مردمان صمیمی و باصفا می‌شود که برای قدم زدن و گذراندن عصر خود به اینجا آمده‌اند. باغ پرندگان نیز یکی دیگر از اماکنی است که می‌تواند نیمی از روز شما را به خود اختصاص دهد و از بازدید آن قطعاً لذت خواهید برد.
دقت کنید که میدان نقش‌جهان خود پر از جاذبه‌های ارزشمند و دیدنی است که بازدید از تمام آن‌ها ممکن است زمانی بیشتر از یک روز از شما بگیرد. مسجد جامع اصفهان که با نام دیگر مسجد امام شناخته می‌شود، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو و گشت‌وگذار در بازار سنتی اطراف میدان نقش‌جهان از مهم‌ترین بخش‌های بازدید از این محل خواهد بود.

[ps2id id=’4′ target=”/]

محله‌های زیبای اصفهان

یکی دیگر از تفریحات شما در اصفهان می‌تواند قدم زدن در شهر باشد. برای این منظور می‌توانید فاصله تقریباً یک‌ساعته میان پل سی‌وسه‌پل و خواجو را پیاده‌روی کنید.
خیابان چهارباغ عباسی نیز یکی دیگر از مسیرهای مناسب برای پیاده‌روی است. سنگ‌فرش شدن این خیابان و جلوگیری از ورود خودروها به آن، در کنار حضور انواع کافه‌ها و رستوران‌ها لذت پیاده‌روی و غذا خوردن در فضای باز را برای شما دوچندان خواهد کرد.
پارک میانی شهر که کاخ بهشت در آن واقع شده است، دارای درختان زیبا و حوض بزرگی در وسط آن است که می‌تواند برای مدتی شما را سرگرم کند.
محله جلفا نیز یکی از محله‌های قدیمی و دوست‌داشتنی اصفهان است. این محله به خاطر وجود خانه‌های کاه‌گلی با معماری زیبای ایرانی و اسلامی و کافه‌ها و رستوران‌ها، مکان بسیار عالی برای گذراندن یک عصر دل‌انگیز است. فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلفی نیز در همین محدوده می‌توان پیدا کرد که در زمان خنکی هوا شاهد حضور خیل عظیمی از مردم در خیابان‌های اطراف آن هستیم.

محله‌ی جلفا اصفهان
محله‌ی جلفا اصفهان

گفتنی‌ها از شهر اصفهان بسیار است و به‌سختی می‌توان در قالب کلمات زیبایی‌ها و جذابیت‌های این شهر پهناور را بیان کرد. وجود تعداد زیاد گردشگران داخلی و خارجی که هرساله به این شهر سفر می‌کنند گواهی بر این موضوع است که اصفهان، نصف جهان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و تاریخی کشور برای معرفی به جهانیان و جذب توریست است.
آب‌وهوای اصفهان و طبیعت زیبای آن، غذاهای لذیذی نظیر بریانی اصفهان و سایر سوغاتی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی اصفهان، اماکن دیدنی همچون مسجد جامع اصفهان و میدان نقش‌جهان، اقامت سراها و انواع هتل‌ اصفهان، هر یک دلیل کافی برای بازدید از این میراث تاریخی به شمار می‌روند.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.