درباره تونس بیش‌تر بدانید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


درباره تونس بیش‌تر بدانید

درباره تونس بیش‌تر بدانید

تونس در کدام قاره است؟تونس کشوری در شمال آفریقاست. تونس به دریای مدیترانه راه دارد و به خاطر موقعیت استراتژیک آن در طول اعصار مختلف میزبان فاتحان و بازدیدکنندگان زیادی بوده است. همین‌طور که از نقشه تونس پیداست، این کشور به صحرای بزرگ آفریقا هم متصل است که از طریق همین صحرا، مردمان تونس با ساکنین مرکزی آفریقا در ارتباط هستند.
تونس زادگاه تمدن بزرگ و پیشرفته‌ی کارتاژ است که در روزگار گذشته تقریباً تمام مناطق غرب تونس را در اختیار داشت و یکی از رقبای بزرگ و مهم امپراتوری رم بود اما در قرن دوم میلادی تحت سیطره‌ی امپراتوری رم در آمد تا این‌که در قرن هفتم میلادی توسط اعراب مسلمان فتح شد و مذهب مردم تونس به اسلام تبدیل شد. در قرن ۱۹ تونس تبدیل به مستعمره‌ی فرانسه شد تا این‌که در سال ۱۹۶۵، مردمان تونس انقلاب کردند و این کشور به استقلال دست‌یافت. پایتخت کشور تونس، شهر تونس است که در شمال نقشه تونس قرار دارد و بیش‌ترین جمعیت تونس را در خود جای داده است. از دیگر شهرهای مهم تونس می‌توان به سفاکس، گابس، سوسه، کایروان و ال‌کف اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با تونس آشنا شویم. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

• فرهنگ
• هنر و تاریخ
• جغرافیا و آب‌و‌هوا
• پوشش گیاهی و جانوری
• اقتصاد تونس

[ps2id id=’1′ target=”/]

فرهنگ

اگر کشورهایی با فرهنگ‌های متفاوت را دوست دارید، از سفر به تونس لذت خواهید برد چراکه تونس دارای فرهنگی بسیار متنوع و گسترده‌ است. تونس برای مدت‌ها تحت نفوذ امپراتوری رم، عثمانی و فرانسه بوده و چند فرهنگی بودن آن به این دلیل است؛ که البته بر روی مذهب مردم تونس هم تأثیر زیادی گذاشته است. مذهب مردم تونس اسلام است و اکثر جمعیت تونس را مسلمانان تشکیل می‌دهند. یهودیان و مسیحیان در اقلیت هستند که پس از استقلال هم تعداد آن‌ها کاهش یافت.
اغلب جمعیت تونس را اعراب تشکیل می‌دهند، هرچند، در طی قرن‌ها مهاجران زیادی از فینیقی‌ها گرفته تا آفریقایی‌های ساکن صحرا، یهودی‌ها و مسلمانان سیسیل به این منطقه مهاجرت کرد‌ه‌اند. قابل‌توجه‌ترین موج مهاجرت متعلق به مسلمانان سویا است که پس از سقوط این شهر در جنگ به این منطقه مهاجرت کردند و فرهنگ خود را هم با خود آوردند. درنهایت با سلطه‌ی عثمانی بر تونس این کشور پذیرای فرهنگ آسیایی-اروپایی عثمانی شد و حتی امروزه هم می‌توان تنوع و تفاوت فرهنگی را در نام خانوادگی مردمان تونس دید.

[irp posts=”2040″ name=”هر چه درباره ایتالیا باید بدانید”]

[irp posts=”3173″ name=”چرا فرانسه بهترین مقصد گردشگری دنیاست؟”]

زبان رسمی تونس عربی است. روند عربی سازی این کشور تا اواخر قرن ۱۲ میلادی کامل شد و تنها بخش کوچکی از جمعیت تونس در جنوب این کشور همچنان به زبان اصلی و ابتدایی تونسی صحبت می‌کنند. پس از انقلاب و استقلال تونس زبان فرانسوی هم در این کشور رواج زیادی یافت و در رسانه‌ها از آن به‌صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. مردمان تونس به شاد بودن و آسان گرفتن زندگی روزمره، معروف هستند. ماهیت گرم و مهمان‌نواز مردمان تونس باعث شده است که سفر به تونس برای گردشگران آمریکایی و اروپایی بسیار جذاب باشد.

اغلب جمعیت تونس را اعراب تشکیل می‌دهند، هرچند، در طی قرن‌ها مهاجران زیادی از فینیقی‌ها گرفته تا آفریقایی‌های ساکن صحرا، یهودی‌ها و مسلمانان سیسیل به این منطقه مهاجرت کرد‌ه‌اند.

[ps2id id=’2′ target=”/]

هنر و تاریخ

درباره تونس بیش‌تر بدانید
آثار باستانی تونس

تونس که دارای اماکن باستانی و تاریخی زیادی است می‌تواند نمونه‌ی خوبی برای مطالعه‌ی معماری باستانی باشد. این آثار باستانی باعث شده‌اند تا تونس به یکی از مقصدهای گردشگری جذاب آفریقا تبدیل شود و گردشگران زیادی در قالب تور انفرادی یا تور گروهی به تونس سفر کنند.  از میان آثار باستانی با معماری قابل‌توجه می‌توان به مسجد آل زیتونه در شهر تونس که متعلق به قرن هشتم میلادی است، مسجد بزرگ اقباء ابن نفی در کایروان و خرابه‌های تمدن کارتاژ اشاره کرد. ادبیات تونس هم با وجود نفوذ فرانسوی و انگلیسی همچنان بیش‌تر تحت سیطره‌ی زبان عربی است. ازجمله بزرگان ادبیات تونس می‌توان به ابراهیم آل خسری، حسن ابن رشیق، محمد ابن شرف ال‌قیروانی و ابن کلدون اشاره کرد.

[ps2id id=’3′ target=”/]

 

[irp posts=”3183″ name=”هر چه درباره آفریقای جنوبی باید بدانید”]

[irp posts=”3164″ name=”شهرهای آفریقای جنوبی را بشناسید”]

 

جغرافیا و آب‌و‌هوا

با نگاه به نقشه تونس می‌توانیم ببینیم که این کشور از غرب و جنوب غربی توسط الجزیره، از جنوب شرقی توسط لیبی و از شرق و شمال توسط دریای مدیترانه محصور شده است. یک رشته‌کوه از جنوب غربی تا شمال شرقی کشور تونس قرار دارد که ادامه‌ی رشته‌کوه ساهارین اطلس از الجزیره است. بلندترین کوه تونس، کوه چامبی است که در مرکز مرز این کشور با الجزیره واقع شده است و ۱۵۴۴ متر ارتفاع دارد. بین رشته‌کوه مرکزی تونس و کوه‌هایی که در شمال این کشور قرار دارند، دره‌ی رود ماجاردا قرار دارد. در جنوب رشته‌کوه تونس ناحیه‌ تپه‌ای قرار دارد که استپ هاوت در غرب و استپ بأس در شرق آن است. این تپه‌ها از ۱۸۰ تا ۴۶۰ متر ارتفاع دارند. در جنوب تونس هم یک صحرا قرار دارد که بخشی از صحرای بزرگ آفریقاست.
تونس در منطقه‌ی آب و هوایی گرم قرار دارد و دمای آن بین ۳۰ تا ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است. آب و هوای شمال تونس مدیترانه‌ای و دارای زمستان‌های معتدل و بارانی و تابستان‌های گرم و خشک است که بیش‌ترین جمعیت تونس هم در این منطقه قرار دارد. این وضعیت هر چه به سمت جنوب برویم خشک‌تر و کم آب‌تر می‌شود به صورتی که در جنوبی‌ترین بخش تونس شاهد آب و هوایی کاملاً خشک و بی‌آب هستیم. در کوهستان کرومیریه در شمال غرب تونس سالانه ۱.۵ میلی‌متر باران می‌بارد که بیش‌ترین میزان در شمال آفریقا است.

[ps2id id=’4′ target=”/]

پوشش گیاهی و جانوری

درباره تونس بیش‌تر بدانید
پوشش گیاهی و جانوری تونس

پوشش گیاهی و جانوری تونس شدیداً تحت تأثیر شرایط جوی متغیر این کشور قرار دارد. در شمال تونس شاهد درختان بلوط و گرازهای وحشی هستیم و در قسمت مرکزی و تپه‌ای آن بیش‌تر شاهد چمن‌های اسپراتو و جانوران و جوندگان کوچک هستیم. در جنوب تونس بیش‌تر شاهد گونه‌های جانوری نظیر صحرا و غزال هستیم که برای حفظ غزال‌ها شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است. عقرب در سراسر تونس پیدا می‌شود و مار کبری و افعی شاخ‌دار جزء مارهای سمی خطرناک این کشور هستند. پارک ملی ایچکئول در شمال این کشور، در سال ۱۹۸۰ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این پارک ملی پناهگاه زمستانی پرندگانی چون غاز و اردک وحشی است.

[irp posts=”3646″ name=”رم ایتالیا، شهر جاودانه تاریخ”]

[ps2id id=’5′ target=”/]

اقتصاد تونس

تونس دارای اقتصاد متنوعی است. اقتصاد تونس به‌شدت به صادرات مواد معدنی مانند نفت و فسفات وابسته است که سرمایه‌گذاری هنگفتی هم در این بخش‌ها به‌علاوه‌ی بخش کشاورزی صورت گرفته است. بخش گردشگری و کارگرانی که در کشورهای خارجی کار می‌کنند هم یکی از منابع مهم درآمدزایی و اقتصاد تونس است.
هرچند بدهی‌های خارجی تونس تحت کنترل درآمده‌اند اما اقتصاد تونس همچنان از عدم تعادل رنج می‌برد چراکه وضعیت اقتصادی مناطق شمالی و ساکنین آن با مناطق مرکزی و جنوبی و ساکنین آن‌ها تفاوت چشمگیری دارد. در دهه‌ی شصت میلادی تونس رویکرد اقتصادی خود را به سمت اقتصاد تلفیقی و بازاری برد که منجر به بحران اقتصادی شد و درنهایت به‌واسطه‌ی درآمدهای حاصل از فروش نفت و کمک‌های خارجی از این وضعیت خارج شد. لازم به ذکر است سفر به تونس می‌تواند برای گردشگران سفری کم‌هزینه‌ای باشد.

تونس کشوری متنوع در تمامی زمینه‌ها من‌جمله فرهنگ، آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی است. با سفر به تونس می‌توانید با فرهنگ رم باستان، فرهنگ اسلامی و عثمانی آشنا شوید. اگرچه تنوع جانوری تونس به‌اندازه مناطق مرکزی آفریقا نیست اما گونه‌های جانوری زیادی نظیر گراز وحشی، غزال، مار کبری و غیره در آن دیده شده است.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.