بازگشایی هتل‌های داخلی پس از کرونا

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


بازگشایی هتل‌های داخلی پس از کرونا

بازگشایی هتل‌های داخلی پس از کرونا

در صورت کسب اخبار و اطلاعات جدید، این مقاله بروزرسانی می‌شود.

 

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال 1398، یکی از مهمترین رویدادهایی بود که جهان مدرن در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده بود. شیوع این بیماری که ابتدا از کشور چین و شهر ووهان آغاز گشت ولی به سرعت به اکثر نقاط جهان رسید و حالت پاندمیک یافت، تاثیرات بسیار عمده‌ای بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم جهان گذاشت.
علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن شیوه و سبک زندگی مردم جهان، صنایع و کسب و کارهای مختلف نیز از تاثیرات این بیماری مستثنی نبودند. صنعت گردشگری نیز یکی از این دسته صنایعی بود که با تاثیرات بسیار گسترده‌ای از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 مواجه شد.
به طور کلی با بسته شدن مرزها، تعطیلی پروازها و هتل‌ها، تقریبا صنعت گردشگری جهان با یک تعطیلی اجباری روبرو شد. اما تاثیر این بحران در صنعت گردشگری داخلی ایران بسیار بیشتر از گردشگری بین‌المللی و یا گردشگری داخلی دیگر کشورها بود.
همانگونه که گفتیم شیوع این ویروس در ماه‌های پایانی سال اتفاق افتاد، یعنی دقیقا زمانی که بسیاری از مردم و کسب و کارهای گردشگری برای تعطیلات عید و سفرهای نوروزی آماده می‌شدند. تعطیلات عید نوروز یکی از مهمترین پیک‌های سفر و گردشگری در ایران است و بسیاری از مردم و گردشگران، این موقع از سال را برای سفر انتخاب می‌کنند.
در ماه‌های بهمن و اسفند، تقریباً تمام کسب و کارهای گردشگری از جمله آژانس‌های خدمات مسافرتی و هتل‌ها، خدمات خود را تکمیل کرده و به بخش زیادی از آن را به فروش رسانده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت اکثریت تورهای گردشگری داخلی و همچنین هتل‌های داخلی، به ویژه در مقصدهای اصلی گردشگری داخلی مانند کیش، مشهد، اصفهان، شیراز و …، در اسفند ماه تکمیل شده‌اند و در حال آماده سازی خود برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند.
اما شیوع ویروس کرونا باعث بروز مشکل در چرخه کسب و کارهای گردشگری داخلی شد. از یک سو بسیاری از مردم و گردشگران به علت نگرانی درباره سلامت خود و خانواده، سفرهای خود را کنسل کردند. از سوی دیگر با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی تورهای گردشگری لغو و تمامی هتل‌ها نیز مجبور به تعطیلی شدند. این تصمیمات که به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه اتخاذ شد، بزرگترین ضربه را به گردشگری داخلی وارد کرد.
اما با وجود گذشت چندین ماه از شیوع ویروس کرونا و عدم درمان قطعی و ریشه کنی این بیماری در جهان، به نظر می‌رسید که از سرگیری برخی از فعالیت‌ها و ادامه روند عادی جامعه اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل ستاد ملی مبارزه با کرونا با بررسی دقیق و جامع شرایط، اجازه ادامه فعالیت به برخی از کسب و کارها را داد.
صنعت گردشگری و به ویژه بخش هتل‌ها و تاسیسات اقامتی نیز یکی از این کسب و کارها بودن که ملزم شدند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به از سرگیری فعالیت خود اقدام کنند. بدین ترتیب شروع مجدد رزرو هتل‌های ایران آغاز شد.
این دستورالعمل روزهای پایانی اردیبهشت ماه 1399 از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد و قرار شد هتل‌های داخلی با رعایت نکات و موازین بهداشتی، فعالیت خود را از ابتدای خرداد ماه آغاز کنند و پذیرای میهمانان و گردشگران باشند.

البته همانگونه که گفتیم، هتل‌ها و تاسیسات اقامتی موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.
یکی از این موارد، کنترل و نظارت مستمر بر کارکنان هتل و همچنین مسافرانی است که هتل مراجعه می‌کنند. هتل‌ها موظفند علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان خود، آنها را به طور مستمر کنترل کرده تا در صورت مشاهده موردی مشکوک مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا، اقدامات لازم را لحاظ کنند.

 

[sc name=”highlight” text=”هتل‌های داخلی با رعایت نکات و موازین بهداشتی، فعالیت خود را از ابتدای خرداد ماه آغاز کنند و پذیرای میهمانان و گردشگران باشند.” ]

 

همچنین تمام بخش‌های هتل اعم از بخش‌های عمومی مانند لابی، غذاخوری و … و اتاق‌های هتل‌ها باید به صورت روزانه و مستمر ضدعفونی شود. همچنین تمامی کارکنان هتل به ویژه نیروهای خدماتی، باید به تجهیزات بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش مجهز باشند.
علاوه بر این، هتل‌ها باید برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از ازدحام بیش از حد، تنها نسبت به رزرو نیمی از ظرفیت خود اقدام کنند و تعداد میهمانان هتل نباید از این میزان تجاوز کند.

با وجود اینکه هنوز ویروس کرونا به طور کامل ریشه کن نشده است و چندین ماه است که از سفر و گردشگری دور هستیم، اما «اندکی صبر سفر نزدیک است»

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.