انواع بلیط هواپیما را بهتر بشناسید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


انواع بلیط هواپیما را بهتر بشناسید

این روزها استفاده از سفرهای هوایی و خرید بلیط هواپیما طرفداران پرشماری دارد و بسیاری از مسافران بلیط‌های خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. اما شناخت انواع بلیط هواپیما یکی از مهمترین پیش‌نیازهای رزرو بلیط آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا با آگاهی و علم کامل، بهترین بلیط را انتخاب کنید. در غیر اینصورت ممکن است ضررهای مالی و زمانی متعددی را تجربه کنید.
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید زیرا قصد داریم به شما بگوییم انواع بلیط هواپیما چیست و باید کدام بلیط را برای سفرتان خریداری کنید.

[lwptoc]

انواع بلیط هواپیما از نظر نوع فروش

اولین دسته بندی انواع بلیط هواپیما که قصد داریم آن را برای شما شرح دهیم، نوع فروش و ارائه بلیط پرواز است:

بلیط پرواز سیستمی

اگر کمی برای رزرو بلیط جستجو کنید، حتما نام بلیط سیستمی را خواهید شنید. اما بلیط یا پرواز سیستمی چیست؟
سالانه بلیط‌هایی با قیمت و نوع خدمات مشخص توسط شرکت‌های هواپیمایی یا ایرلاین‌ها برای فروش در اختیار مسافران قرار داده می‌شود که قیمت آن توسط سازمان هواپیمایی کشور مصوب شده و نرخی ثابت است. دسته‌بندی قیمت برای رنج‌های سنی، این نوع از بلیط را به سه گروه تقسیم می‌کند. گروه سنی افراد بزرگ‌تر از ۱۲ سال که قیمت کامل برای آنها در نظر گرفته شده است، گروه سنی ۲ تا ۱۲ سال که کودک نامیده شده و دارای ده درصد تخفیف هستند و گروه سنی زیر ۲ سال یا نوزادان که شامل ۹۰ درصد تخفیف می‌شوند.
این نوع بلیط که مهمترین و اصلی‌ترین انواع بلیط هواپیما است را بلیط سیستمی می‌گویند. بلیط سیستمی قابلیت کنسلی قبل از پرواز را با کسر نرخ مشخص مصوب دارا بوده و به طور معمول برای کلیه ایرلاین‌ها درصد ثابتی دارد. این کسر نرخ یا جریمه بر طبق قوانین کنسلی سازمان هواپیمایی کشوری بوده و میزان آن بر طبق نوع کلاس پروازی و زمان اعلام کنسلی، تعیین می‌گردد؛ هرچه به تاریخ و ساعت پرواز نزدیک‌تر باشد، نرخ جریمه بالاتر بوده و مبلغ عودت داده شده کمتر است.

[irp posts=”2441″ name=”بهترین ایرلاین ایرانی کدام است؟”]

بلیط پرواز چارتر

اما در کنار بلیط سیستمی، یک نوع بلیط دیگر نیز وجود دارد که آن نیز محبوبیت زیادی در بین انواع بلیط هواپیما دارد که به آن بلیط پرواز چارتر یا چارتری می‌گویند. اما معنی چارتر چیست؟
به اجاره‌ی تعداد محدود و مشخصی صندلی از یک پرواز در مسیری مشخص که زمان آن هم به صورت دوره‌ای تعیین‌شده‌، پرواز چارتری می‌گویند. چارتر کننده شرکت، سازمان و یا آژانس مسافرتی یا گردشگری است که از یک ایرلاین تعداد محدودی صندلی در هر پرواز اجاره کرده و بلیط آنها را با قیمت‌گذاری جدید به مسافران می‌فروشد. چارتر کننده می‌تواند این صندلی‌ها را طبق برنامه خود تا مهلت پرواز به فروش برساند یا بر اساس آن تور مسافرتی برگزار کند. چارتر دهنده شرکت‌های هواپیمایی گوناگون مثل ماهان، ایران ایر، کیش ایر، کاسپین و غیره هستند که همه صندلی‌های پروازهای خود یا فقط تعداد معینی از آن‌ها را به چارترکنندگان، اجاره می‌دهند.
در حالت عادی قیمت بلیط پرواز چارتری با بلیط سیستمی تفاوت زیادی ندارد. در مواقع خاصی از سال و هنگامی‌که چارترکننده نتواند همه بلیط‌های خود را به فروش برساند صندلی‌های خالی باقی‌مانده را با نرخ‌های فوق‌العاده پایین به مسافران عرضه می‌کند. دلیل این کاهش نرخ هزینه‌ای است که چارتر کننده برای اجاره صندلی‌های پرواز از قبل پرداخت کرده و فروش حتی با قیمت پایین را به خالی ماندن صندلی‌ها ترجیح می‌دهد. در شرایط توضیح داده‌شده شما ممکن است یک بلیط پرواز چارتر را با هزینه‌ای کمتر از بلیط قطار یا اتوبوس خریداری کنید. بلیط‌هایی که با عنوان لحظه آخر می‌شناسیم از این دسته هستند و تنها مشکل آنها عدم امکان برنامه‌ریزی قبلی برای حرکت است و مناسب افرادی است که برنامه دقیقی برای مسافرت خود ندارند و می‌توانند به‌صورت آزادانه وقت خود را مدیریت کنند.
برای کسب اطلاعاتی در مورد پرواز چارتر و سیستمی، می‌توانید به مقاله تفاوت پرواز چارتر و سیستمی وبلاگ ققنوس مراجعه کنید.

 

[sc name=”highlight” text=”بلیط هواپیما چارتر یکی از انواع فروش بلیط در کشور است که طی آن چارترکننده تعداد مشخصی از صندلی‌های یک پرواز را اجاره کرده و به مسافران می‌فروشد..” ]

 

بلیط هواپیما
بلیط هواپیما چارتر

انواع بلیط هواپیما از نظر کلاس پروازی و خدمات ارائه شده

ایرلاین‌های به منظور تنوع بخشی به خدمات، افزایش سود و همچنین جلب رضایت طیف‌های مختلف مشتریان اقدام به درجه بندی خدمات خود می‌کنند. بدین ترتیب هر پرواز به طور معمول به سه کلاس پروازی تقسیم می‌شود که باعث تفاوت قیمت بلیط هواپیما و همچنین خدمات ارائه شده می‌گردد:

بلیط اکونومی

ساده‌ترین و پرطرفدارترین انواع بلیط هواپیما اکونومی است. این بلیط ارزان‌ترین بلیطی است که برای هر پرواز وجود دارد و کمترین سطح خدمات را نیز به خود اختصاص می‌دهد. اکثر صندلی‌های یک پرواز در این کلاس قرار دارد و مسافران در صندلی‌های معمولی نشسته و از خدمات ابتدایی استفاده می‌کنند.

بلیط بیزینس

اما برخی از مسافران که دوست دارند از خدمات بیشتری استفاده کنند و راحتی بیشتری را تجربه کنند، می‌توانند از بلیط کلاس بیزینس هواپیما استفاده کنند. کلاس بیزینس خدمات بهتر و بیشتری نسبت به کلاس اکونومی در اختیار شما می‌گذارد، اما به همان اندازه قیمت آن نیز بیشتر است.

بلیط فرست کلاس

اما مسافران لوکس و خاص که دوست دارند خدمات درجه یک و بینظیری را تجربه کنند، باید به سراغ یکی دیگر از انواع بلیط هواپیما بروند. بلیط فرست کلاس مناسب‌ترین بلیط برای اینگونه از افرادست و دنیایی متفاوت از خدمات را در اختیار خواهند داشت.
در صورتی که دوست دارید درباره کلاس پروازی و کلاس نرخی پرواز بیشتر بدانید، می‌توانید به مقالات دیگر وبلاگ ققنوس مراجعه کنید.

انواع بلیط هواپیما از نظر توقف و مقصد

اما انواع بلیط هواپیما را می‌توان از نظر تعداد و نوع توقف و مقاصد سفر نیز دسته بندی کرد که در ادامه توضیح داده شده‌اند:

بلیط‌های رفت‌ و برگشت

این نوع یکی از رایج‌ترین بلیط‌ها برای مسافرت به مقصدهای گردشگری است. به عنوان مثال اگر برای خرید بلیط کیش یا مشهد به یک آژانس مراجعه کنید اولین سؤال فروشنده از شما این است که آیا بلیط رفت ‌و برگشت می‌خواهید یا فقط بلیط رفت؟ این نوع بلیط برای پروازهایی صادر می‌شود که از یک مبدأ به مقصد و مجدداً به همان مبدأ اولیه ختم می‌شوند. بلیط‌های رفت ‌و برگشت با مقاصد متغیر یا چند مقصد، انواع دیگری هستند که برای پروازهای خاص و معمولاً توسط تورهای گردشگری خریداری می‌شوند.

بلیط‌های یک طرفه

بلیط‌های یک طرفه برخلاف بلیط‌های رفت و برگشت، تنها در مسیر رفت صادر می‌شوند. البته باید در نظر داشت که این گزینه از انواع بلیط‌های هواپیما بیشتر در مسیرهای داخلی رواج دارد و برای خرید بلیط خارجی یک طرفه به شرایط ویژه‌ای چون داشتن ویزای مقصد نیاز دارید.

بلیط با توقف اجباری

این نوع بلیط معمولاً برای پرواز خارجی تعریف شده و شامل پروازهایی می‌شوند که به دلیلی اجباری نیاز به توقف در مسیر پرواز دارند. یکی از این دلایل در مسافرت‌های طولانی سوخت‌گیری هواپیما است.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.