کلیسای سکره کر پاریس، قلب مقدس و تپنده شهر

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


کلیسای سکره کر پاریس، قلب مقدس و تپنده شهر

کلیسای سکره کر پاریس، قلب مقدس و تپنده شهر

اگرچه کلیسای نوتردام مهمترین بنای مذهبی پاریس به شمار می‌رود، اما کلیسای سکره کر یکی دیگر از جاذبه‌های مهمی است که در تور پاریس می‌توانید از آن بازدید کنید. این کلیسای زیبا و سفید رنگ که در شمال شهر پاریس و منطقه 18 شهرداری این شهر واقع شده است، از نمادهای مهم سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه به شمار می‌رود.
در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه و راهنمای بازدید کلیسای سکره کر مونمارتر در پاریس آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

[lwptoc]

درباره کلیسای سکره پاریس
درباره کلیسای سکره پاریس

درباره کلیسای سکره پاریس

کلیسای سکره کر دو مون مارتر (La Basilique du Sacré Cœur de Montmartre) یا کلیسای سکره کر پاریس، یک کلیسای کاتولیک رمی و بازیلیکای کوچک (Minor Basilica) در منطقه 18 شهرداری پاریس است. سکره کر به فرانسوی به معنی قلب مقدس است و این کلیسا وقف قلب مقدس حضرت عیسی مسیح (ع) شده است.
احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که کلیسای سکره کر در کدام محله قرار دارد. کلیسای ساکره کور در منطقه مون مارتر و بر فراز تپه آن قرار گرفته که بلندترین نقطه طبیعی شهر پاریس است. اگرچه نوتردام کلیسای معروف پاریس و پربازدیدترین جاذبه گردشگری این شهر است، اما کلیسای قلب مقدس پاریس نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. باید بدانید که این کلیسا با بیش از 10 میلیون بازدید کننده در سال، دومین جاذبه پربازدید پاریس است و بالاتر از جاذبه‌هایی چون کاخ برج ایفل، کاخ ورسای، باغ تویلری و دیزنی لند پاریس قرار می‌گیرد.
اما این کلیسای زیبا چه تاریخچه‌ای دارد؟

 

[sc name=”highlight” text=”کلیسای سکره کور در منطقه مون مارتر و بر فراز تپه آن قرار گرفته که بلندترین نقطه طبیعی شهر پاریس است.” ]

 

تاریخچه ساخت کلیسای سکره کر پاریس
تاریخچه ساخت کلیسای سکره کر پاریس

تاریخچه ساخت کلیسای سکره کر پاریس

همانطور که گفتیم، تپه مون مارتر (Montmartre) بلندترین نقطه شهر پاریس به شمار می‌رود و از ابتدای تاریخ، محلی برای عبادت و پرستش شهروندان این شهر به شمار می‌رفته است؛ از اقوام گل (Gaul) که ساکنین ابتدایی این منطقه بودند تا رومیان که معابدی برای مارس و مرکوری بر فراز آن ساختند و تا کلیسای سن پیتر که قدیمی‌ترین کلیسای پاریس بوده است.
در قرن سوم میلادی، سنت دنیس به عنوان اولین اسقف پاریس به این شهر سفر کرد تا مردم آن را به دین مسیحیت دعوت کند. اقدامات سنت دنیس مورد پسند حاکمان رومی پاریس نبود و تصمیم گرفتند وی را به همراه دو تن از یارانش، در بالای مونس مارتیس (Mons Martis) یا کوه مارس اعدام کنند.
طبق افسانه‌ها، سر سنت دنیس بر بالای تپه مون مارتیس قطع شد اما سنت دنیس سر بریده شده خود را برداشت، به سمت شمال حرکت کرد و پس از طی چند کیلومتر، در مکانی که امروزه کلیسای سنت دنیس قرار دارد بر زمین افتاد. پس از این اتفاق است که این تپه برای مسیحیان نیز اهمیت پیدا می‌کند و نام آن به مرور زمان به تپه شهدا (Mont des Martyrs) و سپس مونمارتر تغییر می‌کند.
در قرن پنجم میلادی یک کلیسای کوچک به یاد سنت دنیس در بالای این تپه ساخته شد اما با گذشت زمان و در قرن نهم میلادی، این کلیسا به ویرانه‌ای تبدیل شده بود. در این زمان کلیسای جدیدی به جای آن ساخته شد و به محلی برای زیارت مسیحیان تبدیل شد.
در قرن‌های بعد، کلیساها و بناهای مختلفی بر بالای تپه مون مارتر ساخته شد و این منطقه به مرکز مذهبی پاریس و محلی برای زیارت و عبادت تبدیل شد. اما با بروز انقلاب فرانسه، از رونق مذهبی این تپه کاسته شد و در سال 1792، انقلابیون فرانسه به این تپه حمله کرده و کلیسا و دیگر بناها را تخریب کردند.

منظره پاریس
منظره پاریس از فراز کلیسای سکره کر

اما در سال 1870 میلادی، جنگی میان فرانسه و پروس درگرفت؛ فرانسویان شکست خوردند و این کشور به اشغال نیروهای پروس درآمد. پس از این جنگ و با برآمد جمهوری سوم فرانسه، این ایده مطرح شد که شکست فرانسه نه به دلیل مسائل سیاسی و نظامی، بلکه به دلیل افول اخلاقی و مذهبی جامعه فرانسه است.
در انتهای سال 1872 میلادی، اسقف اعظم پاریس درخواستی برای ساخت یک کلیسا بر فراز تپه مون مارتر صادر کرد. در سال 1873 پارلمان فرانسه نیز این درخواست را تایید کرد و قانون ملی بودن کلیسای سکره کر پاریس را تصویب کرد.
در سال 1874 میلادی، یک مسابقه عمومی برای طراحی کلیسای سکره کر در پاریس برگزار شد و در نتیجه آن، طرح پاول آبادی (Paul Abadie) به عنوان برنده اعلام شد. عملیات ساخت کلیسای سکره کر پاریس در تاریخ 16 ژوئن 1875 آغاز شد اما تکمیل آن چند باری به تعویق افتاد و حتی معمار آن در سال 1884 میلادی درگذشت و 5 معمار دیگر جایگزین وی شدند. با آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914، بار دیگر ساخت کلیسای سکره کر پاریس متوقف شد اما در نهایت، در سال 1919 میلادی، ساخت این کلیسا به پایان رسید.
جالب است بدانید که کلیسای سکره کر فرانسه از سنگ تراورتن ساخته شده و 85 متر طول، 35 متر عرض و 83 متر ارتفاع دارد و ساخت آن 7 میلیون فرانک هزینه داشته است، اما تمام هزینه آن از محل کمک‌های مردمی تامین شده است.

بازدید از کلیسای سکره کر پاریس
بازدید از کلیسای سکره کر پاریس

بازدید از کلیسای سکره کر پاریس

کلیسای سکره کر یکی از مهمترین جاهای دیدنی پاریس است و با توجه به ارتفاع آن، از نقاط مختلف شهر می‌توانید آن را مشاهده کنید. این کلیسا در میدان بازیلیکا (Parvis de la Basilique) محله مونمارتر واقع شده است. اما برای دسترسی به آن می‌توانید از متروی پاریس استفاده کنید. ایستگاه Anvers or Pigalle (خط 2)، Jules-Joffrin (خط 12) و Abbesses (خط 12) در نزدیکی این کلیسا قرار دارند و با چند دقیقه پیاده روی از آنها، می‌توانید به پای تپه مونمارتر برسید. برای رفتن به خود کلیسا یا باید از 270 پله آن بالا بروید یا از قطار کابلی (قطار کابلی) استفاده کنید. استفاده از این قطار کابلی یا فونیکولار، باید به اندازه یک بلیت مترو هزینه بپردازید.
اما نکته مثبت درباره کلیسای سکره کر اینست که علاوه بر تماشای نمای بیرونی زیبای آن با مجسمه‌های متعدد، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید به کلیسا وارد شده و از تزئینات داخلی آن نیز لذت ببرید. همچنین یک ساز ارگ بادی بزرگ در این کلیسا دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. کلیسا هر روزه از ساعت 6 الی 22:30 میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است.
اما اگر دوست دارید یک نمای بینظیر از شهر پاریس را تماشا کنید، پیشنهاد می‌کنیم به بالای گنبد کلیسای سکره کر بروید. برای بدست آوردن چنین منظره‌ای، باید 300 پله را بالا بروید تا به فراز گنبد برسید و شهر پاریس را در زیر پای خود داشته باشید. البته باید در نظر داشته باشید که گنبد کلیسای سکره کر تنها از ساعت 8:30 تا 20 (ماه می تا سپتامبر) و ساعت 9 تا 17 (ماه اکتبر تا آوریل) برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است و برای بازدید از آن باید بلیت تهیه کنید.
همچنین پله‌های مقابل کلیسای سکره کر، محل مناسبی برای نشستن و گپ زدن با دوستان و گرفتن عکس‌های یادگاری است. به خصوص تماشای غروب پاریس و روشن شدن چراغ‌های این شهر لذتی وصف ناشدنی دارد که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.