ماسوله را چقدر می‌شناسید؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


ماسوله را چقدر می‌شناسید؟

ماسوله را چقدر می‌شناسید؟

شهر ماسوله یکی از زیباترین نمادهای گیلان است که با معماری بی‌نظیر خود توانسته است تصویر آشنای خود را در ذهن تمامی ایرانیان و علاقه‌مندان به سفر در سراسر جهان ثبت کند. دیدن تصاویر ماسوله مانند رؤیایی شیرین شما را به سمت تجربه‌ی این سفر می‌کشاند. این شکل از معماری و شهرسازی که به پلکانی معروف است به دلیل شرایط اقلیمی خاص این مناطق پدید آمده است و ماسوله یکی از زیباترین شهرهای پلکانی ایران و جهان به‌حساب می‌آید.
نگین انگشتر گیلان زمین‌، ماسوله‌ی زیبا، تنها محدود به این تصاویر نمی‌شود، جاده‌ ماسوله پر از زیبایی‌های نفس‌گیر و دلپذیر است که چشمان شما را خیره می‌کند، سوغات ماسوله بسیار متنوع و لذیذ و مفید است و مهمان‌نوازی و فرهنگ مردم آن بیاد ماندنی. ما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با جاهای دیدنی ماسوله آشنا کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که هرگونه تردید برای سفر به این شهر را از میان ببرد. با ما و یکی از زیباترین شهرهای پلکانی جهان همراه باشید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

• آنچه باید در مورد ماسوله بدانید
• جاهای دیدنی ماسوله
• بازار ماسوله

[ps2id id=’1′ target=”/]

آنچه باید در مورد ماسوله بدانید

ماسوله در برف
ماسوله در برف

موقعیت جغرافیایی ماسوله در جنوب غربی استان سرسبز گیلان قرار دارد و از شهر رشت مرکز این استان، حدود ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این شکل از معماری و شهرسازی در مناطق کوهستانی ممکن می‌شود و شهر و جاده‌ ماسوله نیز در رشته‌کوه‌های تالش قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن شهر در دامنه‌ی پرشیب کوه باعث می‌شود که سقف یک خانه درواقع حیاط یا معبر خانه‌های بالایی آن باشد. جمعیت ماسوله مطابق آخرین سرشماری ملی در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۹۳ نفر اعلام شده است. همچنین جاده‌ ماسوله به خلخال نیز که از ارتفاعات ماسوله آغاز می‌شود برای حفاظت از محیط‌زیست منطقه تخریب شده است.
نکته‌ی جالب و قابل‌ذکری که در مورد سفر به گیلان وجود دارد این است که برای مثال این فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری جاده‌ ماسوله رشت به‌هیچ‌عنوان طولانی و حوصله سر بر نخواهد بود. در این فاصله شهر‌ها‌، روستا‌ها و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای قرار دارند که باعث می‌شوند سفر شما دل‌پذیرتر از هر زمان دیگری انجام شود. آب و هوای ماسوله در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد اما بسیاری از گردشگران ایرانی و حتی گردشگران خارجی تور اینکامینگ ترجیح می‌دهند در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنند زیرا دمای هوا معتدل است و جنگل‌ها سرسبز و رودخانه‌ی ماسوله پر آب است. زمستان ماسوله سرد و پربرف است که برای بسیاری از گردشگران حرفه‌ای و یا عکاسان از جاذبه‌ی ویژه‌ای برخوردار است.

[irp posts=”2547″ name=”ماسال، بهشت گمشده ایران”]

[ps2id id=’2′ target=”/]

جاهای دیدنی ماسوله

در درجه‌ی اول ویژگی‌ای که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت ماسوله‌ می‌کشاند معماری خاص و زیبای آن است که نه‌تنها در ساخت کلی شهر بلکه در تک‌تک فضاها ازجمله خانه‌ها، بازار، بقعه‌ها و مکان‌های مذهبی، فضای تفریحی و استراحتی و غیره خود را نشان می‌دهد.
خانه‌های ماسوله معمولاً از بخش‌های مختلفی ساخته شده‌اند که با توجه به شرایط آب و هوایی فصول مختلف، مورداستفاده قرار می‌گیرند. تمام جمعیت ماسوله در چنین خانه‌هایی ساکن هستند و این خانه‌ها از جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شوند.

خانه‌های ماسوله
خانه‌های ماسوله

منظره‌های طبیعی و جاذبه‌های محیطی از دیگر جاهای دیدنی ماسوله هستند که می‌توانند روزها شما را به خود مشغول کنند. در اطراف شهر و جاده‌ي ماسوله آبشار‌ها و چشمه‌های زیادی وجود دارد که برای نمونه می‌توان از آبشار کوشم با ارتفاع ۳۰ متری و آبشار ماسوله رودخان نام برد.
کوهنوردی در هر فصلی از سال در جنگل‌های ماسوله منظره بکری را برای لذت بردن،‌ عکاسی کردن و تقویت روحیه‌ در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بخصوص فصل زمستان که درختان انبوه با برف پوشیده شده و شما را مبهوت چنین زیبایی کم‌نظیری می‌کنند. تصاویر ماسوله در این فصول حقیقتاً متحیرکننده‌اند. شما می‌توانید با جستجوی عبارات ماسوله شمال و یا تصاویر ماسوله، گوشه‌ای از این زیبایی را مشاهده نمایید. همچنین در ماسوله هتل به‌اندازه‌ی کافی وجود دارد و یا می‌توان از خانه‌های اجاره‌ای بهره برد تا اقامت شما با مشکلی مواجه نشود.

منظره‌های طبیعی و جاذبه‌های محیطی از دیگر جاهای دیدنی ماسوله هستند که می‌توانند روزها شما را به خود مشغول کنند.

بقعه‌ها و مکان‌های مذهبی هم در ماسوله جایگاه ویژه‌ای دارند و ازلحاظ تاریخی نیز روایت‌هایی به این نکته که شکل‌گیری شهر ماسوله ریشه‌های مذهبی داشته، اشاره ‌شده است. در این میان بقعه‌ی عون بن علی اصلی‌ترین بقعه و محل تجمعات مذهبی شهر به حساب می‌آید. علاوه بر آن امامزاده عین علی و زین علی نیز در نزدیکی شهر قرارگرفته‌اند. امام‌زاده ابراهیم نیز بر سر راه جاده‌ ماسوله به خلخال واقع شده است.

[ps2id id=’3′ target=”/]

بازار ماسوله

بازار ماسوله
بازار ماسوله

از دیگر جاهای دیدنی ماسوله که بازدید از آن حتماً به شما توصیه می‌شود بازار سنتی و محلی ماسوله است. این بازار به‌صورت پلکانی و با شیب ملایم در میان خانه‌های شهر گسترش یافته است و از هر دو طرف توسط مغازه‌های کوچک با محصولاتی منحصر به فرد احاطه شده است. محصولاتی اصیل، رنگارنگ و سالم از انواع صنایع‌دستی چوبی،‌ حصیری، فلزی و غیره گرفته تا غذاها، ادویه‌جات، چای و دمنوش‌های گیاهی، لباس محلی، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌هایی با غذای محلی که هرکدام می‌توانند سوغات ماسوله‌ باشند. لواشک و ترشیجات نیز ازجمله سوغات ماسوله است.
در این بازار که سقف معبر آن به پارچه‌ها و پلاستیک‌های زیبا در روز‌های بارانی پوشیده می‌شود، مغازه‌هایی برای عکس گرفتن با لباس محلی، بازدید از موزه‌های تاریخی ماسوله و غیره نیز یافت می‌شود.

واقعیت این است که شهر ماسوله نیازی به تعریف و تمجید غیرواقعی ندارد. بلکه همواره بیم این می‌رود که نتوان زیبایی‌ها و جاهای دیدنی ماسوله را به خوبی وصف کرد. می‌توان با قاطعیت گفت که امکان ندارد فردی از سفر به شهر و جاده‌ ماسوله پشیمان شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر در اطراف ماسوله هتل به‌اندازه‌ی کافی یافت می‌شود و این اقامت شما را دل‌پذیرتر می‌کند. با تمام این اوصاف امیدواریم توانسته باشیم به سؤال چرا باید به ماسوله سفر کنیم پاسخ خوبی داده باشیم و شما را به این سفر ترغیب کرده باشیم.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.