بهترین ایرلاین ایرانی کدام است؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


بهترین ایرلاین ایرانی کدام است؟

تجربه سفر با هواپیما برای افرادی که ترس از ارتفاع ندارند، عمدتاً تجربه لذت‌بخش و به‌یادماندنی است. با این حال کاربران و مسافران خطوط هوایی نسبت به تجربه‌های سفر خود نظرات بسیار متفاوتی دارند و شاید شما هم تا به حال دو تجربه مختلف در سفر به دو مقصد جداگانه یا استفاده از خدمات دو شرکت متفاوت را تجربه کرده باشید.
این امر از آنجایی ناشی می‌شود که کیفیت خدمات ارائه‌شده در ایرلاین‌ها یا شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر بسیار تفاوت دارد و متغیرهای بسیاری وجود دارد که در میان برخی شرکت‌ها بیش از سایر متغیرها مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر به برخی پارامترها آن‌طور که باید و شاید توسط ایرلاین‌ها بها داده نمی‌شود.
نو بودن ناوگان حمل و نقل، سیستم‌های فروش و استرداد بلیت، برخورد پرسنل پرواز، زمان‌بندی و اطلاعات پروازها، ایمنی، امکانات رفاهی در حین سفر و قیمت از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های قابل مدیریت و قابل‌تغییر در هر یک از شرکت‌های هواپیمایی است و چگونگی ساماندهی این موارد می‌تواند تفاوت‌های قابل‌توجهی میان ایرلاین‌ها ایجاد کند.
در کشور ما نیز شرکت‌های مسافربری در خطوط هوایی مختلفی فعالیت می‌کنند که تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. اگر قصد سفر به شهر خاصی را داشته باشید قریب به یقین با چندین گزینه برای انتخاب مواجه خواهید شد و نام ایرلاین‌های مختلفی را در لیست خود خواهید دید. شرکت هواپیمایی آتا، آسمان، اترک، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هُما)، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، پویا ایر، تابان، تفتان، زاگرس، ساها، سپهران، قشم ایر، کارون، کاسپین، کیش ایر، شرکت هواپیمایی ماهان، معراج و وارش ازجمله ایرلاین‌های فعال در کشور هستند. به دلیل همین تعدد شرکت‌ها، میزان رقابت در عرصه مسافربری افزایش می‌یابد و شرکت‌ها با فراهم کردن شرایط مناسب‌تر نسبت به رقبای خود به دنبال جلب رضایت مشتریان و مسافران خواهند بود. در این مقاله قصد داریم باهم نگاهی به برترین شرکت‌های نام‌آشنای ایرانی داشته و به معرفی آن‌ها بپردازیم. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:
• شرکت هواپیمایی ماهان
• شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) 
• شرکت هواپیمایی آتا
• شرکت هواپیمایی کیش ایر
• شرکت هواپیمایی قشم ایر

[irp posts=”2105″ name=”انواع بلیط هواپیما را بهتر بشناسید”]

[ps2id id=’1′ target=”/]

شرکت هواپیمایی ماهان

ماهان ایر یا هواپیمایی ماهان یکی از شناخته شده‌ترین و باکیفیت‌ترین خطوط هوایی در ایران است که در سال 1371 در شهر کرمان شکل گرفت. انتخاب و رضایتمندی مسافران خارجی از هواپیمایی ماهان گواهی بر این موضوع است و این شرکت را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ارائه‌دهنده‌های خدمات مسافربری هوایی در کشور به شمار آورد.
شرکت ماهان در سال‌های گذشته از بسیاری ایرلاین‌های خارجی الگوبرداری کرده است و همین امر منجر به ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبای داخلی شده است. عمده پروازهای این ایرلاین از فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد و دیگر شهرهای بزرگ ایران است.

ایرلاین - شرکت هواپیمایی ماهان
ایرلاین – شرکت هواپیمایی ماهان

از برتری‌های اصلی ماهان نسبت به دیگر ایرلاین‌ها می‌توان به سامانه قوی اطلاع‌رسانی این شرکت اشاره کرد که میزان تأخیر پروازها و یا تغییرات برنامه و اطلاعات پرواز را سریعاً به مسافران از طریق پیامک اطلاع می‌دهد. همچنین فرایندهای دریافت و استرداد بلیت در این شرکت به سهولت امکان‌پذیر است. در پروازهای ماهان، سفارش غذای مخصوص تا 72 ساعت پیش از پرواز برای مسافران خارجی امکان‌پذیر است.
اگرچه ناوگان حمل و نقل این شرکت چندان مدرن نیست، اما فضای کابین و صندلی‌های هواپیما و سیستم‌های پخش موسیقی و فیلم در کنار مهمانداران کارآزموده ازجمله دلایلی است که تجربه خوبی را از سفر با ماهان به یادگار می‌گذارد. این شرکت همچنین تاکنون موفق به کسب عناوین و افتخارات بسیاری شده است.

[ps2id id=’2′ target=”/]

شرکت هواپیمایی ایران ایر (هُما)

شرکت هواپیمایی ایران ایر یا هما اولین و قدیمی‌ترین ایرلاین ایران به شمار می‌رود که در سال 1340 شروع به فعالیت کرد و امروزه با داشتن ناوگان گسترده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافربری نیز محسوب می‌شود. تعداد هواپیماهای ایران ایر به عدد 43 می‌رسد که اکثر آنها دارای تکنولوژی‌های روز هستند.

ایرلاین- (شرکت هواپیمایی ایران ایر (هُما
شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما)

 

سرویس غذا و خدمات حین پرواز یکی از مزیت‌های اصلی این شرکت نسبت به رقباست و کسانی که تجربه سفر با این هواپیمایی را داشته‌اند، نسبت به کیفیت مناسب غذای پرواز نظرات مثبتی دارند. تنوع سرویس‌های ارائه شده توسط ایرلاین هما نیز در نوع خود قابل توجه است و مسافران می‌توانند منوی غذایی خود را انتخاب کنند و یا نسبت به دریافت هدایا و خدمات جانبی سفر اقدام کنند. گفتنی است در سال 1392 ایران ایر گواهی‌نامه رضایت مشتری را دریافت و درزمینه اطلاع‌رسانی به مسافران رتبه اول را کسب کرده است.

ایران ایر قدیمی‌ترین ایرلاین ایران است که در سال 1340 شروع به فعالیت کرد و امروزه با داشتن ناوگان گسترده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافربری شناخته می‌شود.

[ps2id id=’3′ target=”/]

شرکت هواپیمایی آتا

ایرلاین - شرکت هواپیمایی آتا
شرکت هواپیمایی آتا

شرکت هواپیمایی آتا نیز ازجمله ایرلاین‌های خوشنام در صنعت هواپیمایی ایران است و در طول سال‌های گذشته شاهد روند رو به رشدی از این شرکت بوده‌ایم. آنچه بیش از همه باعث جا افتادن برند آتا در ذهن مشتریان پروازهای کشور شده است، کم حادثه بودن ناوگان این شرکت است و در میان حوادث به وجود آمده، حادثه منجر به مرگ یا جرح در کارنامه آتا دیده نمی‌شود.
این شرکت در سال 88 در تبریز و با چهار فروند هواپیما تأسیس شد. در حال حاضر آتا دارای 8 فروند بوئینگ MD، 3 هواپیمای ایرباس A320، 6 هواپیمای بوئینگ 737 و 2 هواپیمای امبرائر 145 است.

[ps2id id=’4′ target=”/]

شرکت هواپیمایی کیش ایر

کیش ایر در سال 1370 تأسیس شد و همان‌طور که از نام آن پیداست متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است. شرکت هواپیمایی کیش ایر از آن جهت که دارای ناوگان بروز و جدیدی است، کیفیت پرواز بالا و رضایت بخشی بیشتری را برای مشتریان خود به همراه دارد. خدمات کترینگ آن نیز با در اختیار داشتن تأمین‌کنندگان و پرسنل مجرب از کیفیت قابل‌توجهی برخوردار است.

ایرلاین - شرکت هواپیمایی کیش ایر
شرکت هواپیمایی کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر در صنعت غذا بیش از 20 سال تجربه دارد و دارای 100 متخصص تغذیه در مجموعه خود است که همین امر باعث تولید و توزیع روزانه 10 هزار سرویس غذایی در کشور شده است که از این حیث برتری نسبت به رقبا دارد. مسافران پروازهای کیش می‌توانند تجربه لذت بخشی را از سفر با این ایرلاین به دست آورند.

[ps2id id=’5′ target=”/]

شرکت هواپیمایی قشم ایر

گویا ناوگان حمل و نقل هوایی باکیفیت تنها به جزیره کیش ختم نمی‌شود و جزیره زیبای قشم نیز از این نظر دارای یکی از برترین ایرلاین‌های کشور است. قشم ایر در سال 1385 تأسیس شده و اگرچه این شرکت تعداد زیادی هواپیما در اختیار ندارد، اما ارائه خدمات باکیفیت باعث شده قشم ایر انتخاب اول مسافران برای جابه‌جایی میان قشم و دیگر شهرهای ایران (به‌ویژه فرودگاه مهرآباد) شده است.
گفتنی است یکی از هواپیماهای این شرکت به باشگاه فوتبال پرسپولیس تعلق دارد و به همین دلیل هواداران پرسپولیس این ایرلاین را شرکت محبوب خود می‌دانند.

ایرلاین - شرکت هواپیمایی کیش ایر
شرکت هواپیمایی قشم ایر

قطعاً در این لیست شرکت‌های برتر دیگری قابل بررسی هستند که در آینده بیشتر به آنها پرداخته خواهد شد و هرچند با مروری بر سوابق، ظرفیت‌ها و کیفیت خدمات ارائه شده در بین شرکت‌های هواپیمایی به رتبه‌بندی ایرلاین‌های کشور پرداختیم، اما نبود اطلاعات رسمی و ثبت‌شده که بتواند ارزش‌گذاری شرکت‌ها را با استفاده از عدد و رقم انجام دهد، یکی از نقاط ضعف در این صنعت است. بدون شک زمانی که شرکت‌ها به درک درستی از وضعیت خود نسبت به رقبا دست یابند و مردم نیز بر اساس آمار و اطلاعات برترین شرکت‌های مسافربری را انتخاب کنند، سطح خدمات و کیفیت ارائه‌شده روز به روز بیشتر خواهد شد.
با این وجود باید توجه داشت که شرکت‌های هواپیمایی در طول یک دهه گذشته در کشور از رشد و بهبود قابل‌توجهی برخوردار بوده‌اند و نتیجه آن را می‌توان در افزایش ایمنی، بهبود اطلاعات پرواز، کاهش زمان‌های تأخیر، قیمت‌گذاری رقابتی و غیره یافت. امروزه مردم کشور می‌توانند با استناد به این اطلاعات برترین ایرلاین را برای سفرهای خود انتخاب کنند.

اشتراک گذاری این پست

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.