برج میلاد؛ همه‌چیز درباره‌ی نماد تهران

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


برج میلاد؛ همه‌چیز درباره‌ی نماد تهران

برج میلاد؛ همه‌چیز درباره‌ی نماد تهران

هر فردی که به دلایل مختلف گذرش به پایتخت شلوغ و بزرگ ایران یعنی تهران می‌رسد، به ناخودآگاه چشمانش آسمان و افق تهران را به دنبال برج میلاد جستجو می‌کند و خیلی زود آن را می‌یابد. این بنا که از زمان ساخت و تأسیسش به نمادی جدی برای شهر تهران و کشور ایران بدل شده است، در اصل ساختمانی چندکاره است که در شمال تهران بنا شده است. در این مقاله‌ی کوتاه تلاش کرده‌ایم که اطلاعات مفید و جالب‌توجهی را در مورد برج میلاد جمع‌آوری کرده و در اختیار شما علاقه‌مندان قرار دهیم. با ما همراه باشید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

• معماری برج میلاد
• قسمت‌های مختلف برج میلاد تهران
• دلفیناریوم برج میلاد
• رستوران گردان برج میلاد

[ps2id id=’1′ target=”/]

معماری برج میلاد

ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است که از این لحاظ آن را به ششمین برج بلند جهان، بیست و چهارمین سازه‌ی بلند آزاد جهان و بلند‌ترین برج ایران بدل کرده‌ است. البته این ارتفاع با احتساب طول آنتن رادیویی برج میلاد است که حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. معمار این پروژه‌ی عظیم محمدرضا حافظی بود و همان‌طور که مشخص است از اصول معماری مدرن، استفاده از بتون در نما، سادگی و بی‌پیرایگی و غیره برای طراحی برج میلاد تهران بهره برده است.
از لحاظ تاریخی شروع زمزمه‌های احداث این بنا به اوایل دهه‌ی ۵۰ شمسی بازمی‌گردد که درنهایت در زمان پس از انقلاب و در سال ۱۳۷۶ فرآیند ساخت آن شروع شد و ۱۱ سال بعد به‌طور کامل افتتاح گردیده و درب‌های آن به روی عموم باز شد. شروع احداث بنای برج میلاد در ابتدا بسیار کند پیش می‌رفت اما به‌تدریج سرعت گرفت و در زمان ریاست آقای قالیباف در شهرداری تهران به پایان رسید و در مقابل چشمان عموم و با گزارش بیش از ۲۵۰ خبرنگار ایرانی و خارجی افتتاح گردید. برج میلاد در میان سازه‌هایی که هیچ نگه‌دارنده‌ای ندارند رتبه بیستم جهان را دارد. همچنین بر اساس محاسبات انجام‌شده، ساختمان برج میلاد در برابر جریان های هوا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و زلزله های بسیار شدیدی که هر ۱۰۰ سال یک‌بار ممکن است در تهران اتفاق بیفتد مقاوم است و می تواند پایداری خود را حفظ کند.

[sc name=”Highlight” text=”ساختمان برج میلاد با ارتفاع 435 متر ششمین برج بلند جهان است که می تواند در برابر جریان های هوا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و زلزله های بسیار شدید مقاوم باشد.” ]

[ps2id id=’2′ target=”/]

قسمت‌های مختلف برج میلاد تهران

ساختمان لابی داخل برج میلاد از ۶ طبقه ساخته شده است که شامل ۱۱ فود کورت، بیش از ۶۰ واحد تجاری، کافه‌تریا و سالن نمایش می‌شود که بالاترین طبقه برج میلاد در ارتفاع ۳۱۲ متری قرار دارد. شفت یا همان سازه‌ و بدنه‌ی اصلی ساختمان ۳۱۵ متر طول دارد و ۵ آسانسور در ۳ جهت مختلف آن بازدیدکنندگان را به بالای برج میلاد منتقل می‌کنند. ساختمان بالای برج یک سازه‌ی فلزی است که بیش از ۲۵۰۰۰ تن وزن دارد و از ۱۲ طبقه تشکیل شده است. کاربری‌های این طبقات شامل یک گالری عمومی آثار هنری، کافه‌تریا، رستوران گردان، رستوران VIP، طبقات مکانیکی و ارتباطی، مناطق امن ضد حریق برای مواقع اضطراری، دو منطقه برای دید به شهر به‌صورت سرپوشیده و سر باز و غیره است.
قطر برج میلاد در قسمت‌های مختلف آن متغیر است. همان‌طور که از تصاویر آن مشهود است بیشترین قطر برج میلاد مربوط به پایه‌ و طبقات پایینی مربوط به ساختمان لابی است که حدود ۱۵۴۰۰۰ مترمربع است. این مقدار به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند تا به بخش بالایی ساختمان فلزی برسد.
از دیگر موارد کاربری خارج و داخل برج میلاد می‌توان به مراکز ارتباطی پخش تلویزیونی و رادیویی جهت بهینه‌سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون FM،VHF و UHF، گسترش زیرساخت¬های تلویزیون دیجیتال MVDS/DVB، مراکز گسترش شبکه بیسیم، مراکز هواشناسی و کنترل ترافیک، پارکینگ، اتاق‌های کامپیوتر بزرگ، بخش‌های علمی فرهنگی، واحد بازرگانی، نمایشگاه موقت، کتابخانه‌ی تخصصی، سالن همایش‌ها و غیره اشاره داشت.

برج میلاد تهران
ورودی ساختمان برج میلاد

فضای روبرویی برج میلاد شامل فواره‌های حوضچه‌ای است و در قسمت ورودی شرقی برج، یک آبشار مصنوعی و سه برکه به چشم می خورد که فضای جذابی را برای مراسمات و جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند خلق می کند.
به دلیل تمام خصوصیاتی که ذکر شد برج میلاد یکی از مکان‌های تفریحی- توریستی نیز محسوب می‌شود که هرروزه افراد زیادی برای استفاده از امکانات آن و گذراندن زمان به بازدید آن می‌آیند. در این میان شاید بزرگ‌ترین امتیاز این برج برای شهروندان نمای چشم پرنده‌ی فوق‌العاده‌ای باشد که برج میلاد تهران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. تهران با همه‌ی بزرگی و شلوغی‌اش از این منظره به شهر آرام و نورانی تبدیل می‌شود که تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

[ps2id id=’3′ target=”/]

دلفیناریوم برج میلاد

برج میلاد توانسته است برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، یک دلفیناریوم غیر ساحلی را با استاندارد‌های جهانی افتتاح کند که البته می توان دلفیناریوم برج میلاد را مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان نامید. دلفیناریوم برج میلاد بیش از ۳۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و در حال حاضر دو دلفین و یک شیر دریایی در آن زندگی می‌کنند و تحت تعلیم مربیان حرفه‌ای و با تجربه و در شرایطی مطلوب تعلیم دیده و با حرکات نمایشی خود هرروزه افراد زیادی را به این مکان می‌کشانند.

[ps2id id=’4′ target=”/]

[irp posts=”2353″ name=”نقشه‌ تهران + دانلود رایگان”]

[irp posts=”3330″ name=”همه چیز درباره استان تهران”]

 

رستوران گردان برج میلاد

این رستوران در ارتفاع ۲۳۷ متری از سطح زمین قرار دارد و در هر یک ساعت، یک دور کامل به دور خود می¬چرخد و نمایی ۳۶۰ درجه‌ای از شهر تهران را به نمایش می گذارد. البته برای استفاده از این رستوران گردان باید به این نکته توجه نمود که رستوران گردان برج میلاد تهران جزء رستوران های گران‌قیمت تهران است که مبلغ ورودی آن ۹۸ هزار تومان است.

رستوران گردان برج میلاد
رستوران گردان برج میلاد

برج میلاد در قسمت شمالی شهر تهران، ‌بین شهرک غرب و منطقه‌ی گیشا و بر روی تپه‌های کوی نصر واقع شده است که از مناطق بالاشهر تهران به‌حساب می‌آید و از بازارها و مراکز خرید مدرن و زیبایی برخوردار است. این منطقه از میان ۱۷ نقطه، توسط تیم های مطالعات ترافیک و تیم های ژئوتکنیک انتخاب شده است. پارک پردیسان و موزه‌ی حیات‌وحش نیز در نزدیکی این برج قرارگرفته‌اند. به دلیل دوری از ایستگاه‌های مترو بهتر است از تاکسی برای دسترسی به این برج استفاده کنید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.