ارز مسافرتی چیست؟|ارز مسافرتی سال 98

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


ارز مسافرتی چیست؟|ارز مسافرتی سال 98

ارز مسافرتی درواقع کمک‌هزینه‌ای است که توسط بانک مرکزی به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشند تعلق می‌گیرد. این کمک‌هزینه برای مسافرت به تمام کشورها در نظر گرفته نشده و به تعداد محدودی از مقاصد که حجم سفر بیشتری دارند تعلق می‌گیرد.
وضعیت ارز مسافرتی در دستورالعمل جدید دچار تحولاتی شده است. در قانون قبلی کشورهایی که مشمول پرداخت این ارز بودند به دو دسته تقسیم می‌شدند. کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به‌غیراز عراق در یک دسته قرارگرفته و مشمول ارز کمتری می‌شدند. برای این دسته از کشورها مبلغ حداکثر ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی در نظر گرفته‌شده بود. ترکیه، ارمنستان، گرجستان، امارات متحده عربی، قطر، کویت، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، افغانستان، روسیه، لیتوانی، آذربایجان، قزاقستان، بلاروس، استونی، لتونی، قرقیزستان، مولداوی، بحرین و عمان کشورهای مذکور بودند.
مسافران کشورهای صربستان، مالزی، تایلند و کشورهای اروپایی حوزۀ ویزای شینگن مانند اتریش، آلمان و غیره ارز ۱۰۰۰ یورویی دریافت می‌کردند، اما در دستورالعمل جدید سقف فروش ارز مسافرتی امروز در صرافی‌ها تا 5000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین‌شده است. این مبلغ تنها یک‌بار در سال در اختیار مسافران بالای 12 سال قرار می‌گیرد. در حال حاضر، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خارج از کشور نیز می‌توانند از امتیاز دریافت ارز دانشجویی برخوردار شوند.

درصورتی‌که دانشگاه محل تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های ارزشیابی شده وزارت علوم باشد، مبلغ تخصیص‌یافته به‌صورت ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌شود. ارز مسافرتی که در چند سال اخیر وارد حوزه مسافرت‌های برون‌مرزی ما شده، شیوه و فرآیند دریافت آن را به مقوله‌ای مهم برای مسافران تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم مزایا و نحوه دریافت ارز مسافرتی 98 را توضیح دهیم. با ما همراه باشید. سرفصل¬های عنوان شده در این مقاله عبارت¬اند از:
• مزایای ارز مسافرتی
• نحوه دریافت ارز مسافرتی سال 98

[ps2id id=’1′ target=”/]

مزایای ارز مسافرتی

افرادی که قصد شرکت در تور خارجی یا مسافرت به خارج از کشور با هدف گردشگری، زیارتی، درمانی و تحصیلی دارند با مقوله ارز مسافرتی مواجه هستند و بهتر است از مزایای دریافت آن مطلع باشند. این ارز تنها با در دست داشتن حواله ارزی به افراد داده می‌شود تا فعالان بازار سیاه نتوانند با دلالی از این امکان دولتی، سو استفاده کنند.
فروش ارز به افراد کمتر از ۱۲ سال، مسافران زمینی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و دارندگان گذرنامه‌های خدماتی و سیاسی مجاز نیست. این امتیاز به‌صورت حقوق مسافر تلقی شده که دریافت آن می‌تواند هزینه کلی سفر را کاهش ‌دهد. ارز مسافرتی سال 98 مانند سال‌های قبل اختلاف قابل‌توجهی با نرخ مصوب بازار دارد. برای مثال اگر قرار است برای مسافرت به ترکیه، واحد پولی یورو را برای مخارج خود انتخاب کنید، در صورت خرید 500 یورو می‌توانید هزینه‌های ایاب و ذهاب به فرودگاه، پرداخت‌های خروجی و مسائلی ازاین‌دست را پوشش دهید.

 

[irp posts=”2441″ name=”بهترین ایرلاین ایرانی کدام است؟”]

[irp posts=”2105″ name=”انواع بلیط هواپیما را بهتر بشناسید”]

اختلاف قیمت موجود بین ارز مسافرتی 98 با بازار آزاد حکم صرفه‌جویی در مخارج شما را خواهد داشت. ارز درمانی نوعی ارز مسافرتی است که برای دریافت آن نامه معرفی پزشک معالج باید به بانک ارائه شود و بر اساس اطلاعات آن، تا سقف ۱۰ هزار دلار پیش‌فروش ارز به متقاضی انجام می‌شود. پس از انجام معالجات در خارج از کشور، فاکتور بیمارستان برای تسویه‌حساب نهایی باید ارائه گردد. اگر افراد ارقام بیشتر از ۱۰ هزار دلار نیاز داشته باشند باید به کمسیون پزشکی که در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود بروند تا در این مورد تصمیم‌گیری شود.

[sc name=”highlight” text=”ارز مسافرتی یک امتیاز و یکی از حقوق مسافر است که دریافت آن هزینه کلی سفر را بسیار کاهش می‌دهد، به این معنا که اختلاف قیمت موجود بین ارز مسافرتی با بازار آزاد حکم صرفه‌جویی در مخارج شما را خواهد داشت.” ]

 

[ps2id id=’2′ target=”/]

نحوه دریافت ارز مسافرتی سال 98

برای تهیه ارز مسافرتی سال 98، باید از ۷ روز کاری مانده به تاریخ پرواز، با در دست داشتن بلیط هواپیمای خود به یکی از شعب بانک‌های عامل در سراسر کشور مراجعه کنید. حواله ارز مسافرتی امروز در بانک‌های تجارت، پارسیان، سامان، ملت و ملی صادر می‌گردد. بانک‌های عامل ممکن است درگذر زمان تغییر کنند. برای اطلاع از لیست شعب منتخب ارزی، می‌توان به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک‌های عامل مراجعه کرد. این شعب، روزانه بعد از دریافت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی، شروع به توزیع ارز به مسافران می‌کنند. بر همین اساس، هرروز بعد از ساعت 11 قیمت ارز مسافرتی 98 به شعبه‌های منتخب اعلام می‌شود و بعدازآن فروش ارز در بانک‌های عامل آغاز می‌گردد.

ارز مسافرتی سال 98
دلار مسافرتی 98

برای احراز هویت، تکمیل فرم درخواست و امضا‌‌ء فرم، حضور شخص متقاضی دریافت ارز مسافرتی در شعبه، الزامی است. بر اساس مدارک مشخصی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، حواله ارزی برای شما صادر می‌گردد. حواله صادرشده توسط عاملین باهم تفاوتی نداشته و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. این بانک‌های عامل تنها مسئول صدور حواله هستند و هیچ ارزی توسط آن‌ها به مسافران داده نمی‌شود. شما در سالن ترانزیت فرودگاه یا در پایانه‌های مرزی، باید نسبت به دریافت ارز طبق حواله خود اقدام نمایید. فرودگاه‌های پرداخت‌کننده ارز فرودگاه‌ امام‌ خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز هستند.
برای دریافت ارز مسافرتی 98 به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:
 اصل کارت ملی: حضور خود شخص و اصل کارت ملی او برای احراز هویت الزامی است.
 اصل گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران: اصل و تصویر صفحه اول گذرنامه که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
 بلیط هوایی اعم از یکسره و یا دوسره: اصل و تصویر بلیط هواپیما ممهور به مهر آژانس هواپیمایی که بلیط هواپیما از آن خریداری‌شده است. یا در صورت خرید آنلاین بلیط کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط هواپیما را همراه داشته باشید.
ث اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: اصل و کپی رسید واریز وجه عوارض دریکی از شعبه‌های بانک ملی ایران، به‌استثنای مسافرانی که از پرداخت مالیات معاف هستند.
 فرم تکمیل‌شده‌ی دریافت ارز: فرم درخواست ارز مسافرتی 98 را از بانک دریافت کرده و بر اساس اطلاعات مسافر، تکمیل کنید. این اطلاعات،‌ بسیار مهم است و حقوق قانونی دارد بنابراین برای جلوگیری از اتلاف وقت و عدم سردرگمی در فرودگاه جهت دریافت ارز مسافرتی، اطلاعات این برگه را به‌درستی تکمیل کرده و در اختیار بانک قرار دهید.
 اصل و کپی روادید (ویزا): اگر سفر شما به کشوری است که ویزای مقصد را نیاز دارد، می‌بایست اصل و تصویر ویزای مزبور را نیز همراه باقی مدارک به هنگام دریافت حواله ارز مسافرتی با خود داشته باشید.
در روز دریافت ارز بهتر است حدود سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضورداشته باشید تا بتوانید با خیال راحت مراحل تبدیل حواله به ارز را انجام دهید. شعب بانکی مستقر در فرودگاه‌ها معمولاً به‌صورت 24 ساعته خدمت ارائه می‌دهند تا مسافران برای تحویل ارزهای خود دچار مشکل نشوند.

ارز مسافرتی کمک‌هزینه‌ای از طرف دولت برای مسافرانی است که با هدف گردشگری، درمانی و تحصیلی به خارج از کشور می‌روند. افراد باید به دستورالعمل دریافت ارز مسافرتی آگاه باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.